Zaboravljeni spomenik mladenovačkog nasleđa
Mladenovac, 4. april 2014. godine
Zgrada koja
je predstavljala susret sa prošlošću, danas je samo usputna stanica nekom
golubu koji se zadrži na limenom krovu.
April budi život u ulici Kralja
Aleksandra Obrenovića u Mladenovcu. Petak, odvajkada poznat kao ‘pijačni dan’.
Starije gospođe sa pletenim tobrama iz kojih viri prolećni zeleniš, đaci sa
rančevima, formalno obučeni zvaničnici iz opštinske uprave, gomila ljudi koji
nekuda žure - različite životne dobi i različiti putevi koji se ukrštaju kod
gradske pošte. Malo šta nekog od tih prolaznika navede da zađe u deo ulice gde
se ona spaja s Jaše Prodanovića, na čijem ćošku počiva zgrada Zavičajnog muzeja
Mladenovca sagrađena 1929. godine.
Ovo zapušteno zdanje, sa lepom
spoljašnjom arhitekturom u neoklasicističkom stilu, podigao je Radmilo
Đorđević, sin Cvetka Đorđevića, jednog od prvih mladenovačkih trgovaca. Tokom
nepunih devet decenija postojanja, prvobitno planirana privatna rezidencija
menjala je svoju namenu. Tri godine nakon Drugog svetskog rata, u njoj je bio
smešten čak i dispanzer za plućne bolesti. Početkom osamdesetih rađa se ideja
Saveza boraca o osnivanju zavičajnog muzeja, koja je 1982. godine i ostvarena -
zgradu adaptiraju i Mladenovac dobija sigurno sklonište za očuvanje svog kulturno-istorijskog
nasleđa.
Koliko je ovaj dom mladenovačke
istorije danas bezbedno mesto za nju - vrlo je diskutabilno pitanje, ako
izuzmemo da je fizički štite rešetke na prozorima. Vreme je ostavilo značajne
tragove na ovoj građevini - grube i uništiteljske. Od 2011. godine, zbog lošeg
stanja u kom se zgrada nalazi, od rukama opipljive sačuvane prošlosti Mladenovčanima
su dostupna jedino oguljena drvena vrata - zatvorena za publiku do daljeg.
Pokret tih vrata povezan je sa klatnom zvona, čije je udaranje o metalne
svodove nagoveštavalo prisustvo posetioca. Ponekad ih otvore arheolog ili
etnolog. Njihovi radni dani se uglavnom odvijaju u prostorijama Muzeja grada
Beograda, u čijem se sastavu mladenovački muzej nalazi od 1985. godine.
Nekadašnji izložbeni prostor koji
se pruža na stotinak kvadratnih metara danas je skladište uredno nasloženih
kutija sa više od hiljadu eksponata, pažljivo odloženih u najlonske kese
obeležene papirićima sa lokalitetom i datumom. Mesto gde ste mogli videti
predmete koji predstavljaju arheološki i etnografski razvoj opštine Mladenovac
sada su napuštene prostorije unutar zidova uništenih od vlage sa kojih otpada
malter. Prostor je izdeljen na četiri izložbena dela povezana polukružnim
otvorima, od kojih je jedan pretvoren u depo, gde je skladišten najveći broj
predmeta. Metalne police su prazne. Na stolu, pored kartonskih kutija sa
nalepnicama ‘peškiri’ i ‘zavese’, stoji nekoliko uramljenih fotografija srećnih
mladenaca koje čekaju sledeću izložbu. Na poleđini jedne od njih je čitko
ispisano „Za uspomenu i dugo sećanje našoj miloj; 10. V 909. godine“ i
potpisana fotografska radnja Siniše V. Mančića. Osim vitrine sa izloženim
publikacijama Muzeja grada Beograda i staklene poličice sa glinenim ćupovima -
ne postoji nešto što bi bilo vredno gledanja. Raspadnuta tavanica sa koje vire
grede, trska i paučina, rupe na plafonu nevešto popunjene stiroporom i pocepan
papir kojim su obloženi prozori - oni još uvek čitavi - nisu prizor za
divljenje.
Stalnu postavku predstavljale su
izložbe koje su dočaravale Mladenovački kraj u njegovom istorijskom karakteru.
Arheološka zbirka obuhvata brojne artefakte koji dokumentuju naselja i
nekropole. Neki od njih su pronađeni na neolitskim lokalitetima poput
„Jablanice“ i „Bataševa“, stari više od šet hiljada godina pre nove ere, što im
daje neprocenljiv značaj i svedoči o praistorijskom boravku ljudi na ovim
prostorima. Etnografska kolekcija sačinjena je od raznorodnih predmeta od
kamena, metala, pečene zemlje, drveta, stakla, tekstila, fotografija, originalnih
zapisa i drugih. Dok je muzej bio otvoren, zbog nedostatka prostora smenjivale
su se tematske izložbe i stalna postavka. Jedna od tematskih bila je
tradicionalna izložba „Hristos Vaskrse“, etno-likovnog karaktera. Poslednji put
je organizovana 2011. godine - upravo one godine kada je muzej zatvoren za oči
javnosti. Drvena uskršnja jaja, oslikana motivima raspeća Isusovog, mogu se i
danas pronaći u nekoj od mnogobrojnih kutija. „Kada su bile organizovane
izložbe - bili su redovi ispred. Ljudi su se fotografisali, uvek se
zahvaljivali na izuzetnom dočeku, nudili stare predmete muzeju na poklon... To
je sve nešto što nedostaje“, priseća se Magdalena Ivković, viši kustos etnolog,
koja se i dalje trudi da organizuje izložbe. Nažalost, na drugom mestu.
Izložba „Hleb i dom“, u okviru
koje su predstavljene postavke „Obredni hlebovi u mladenovačkom kraju“ i
„Dozidnice“ - izbor iz zbirke tekstilnih predmeta Muzeja Mladenovca,
organizovana je 2012. godine, u Konaku knjeginje Ljubice. Na tom istom mestu,
15. maja ove godine Beograđani će imati priliku da vide izložbu „Zdravo bili,
mladenci mili!“ i, možda baš na njoj, pomenutu fotografiju srećnih mladenaca s
početka dvadesetog veka. Da li će se ova izložba vratiti natrag u svoj rodni
kraj? To samo još jedno pitanje bez odgovora.
Zgrada koja je Mladenovčanima
predstavljala susret sa prošlošću, danas je samo usputna stanica nekom golubu
koji se zadrži na limenom krovu. Ponekad, tokom letnjih noći, okuplja se mladež
na stepenicama ispred njenih vrata i gricka semenke suncokreta - u mraku, zato
što iznad njih nema čak ni sijalice. Zatrpano kulturno-istorijsko nasleđe
mladenovačkog područja i dalje čeka ko će se prvi probuditi i izdvojiti dinar
iz džepa za renoviranje ove građevine. Ukoliko svi doveka ostanu uspavani -
mladenovačka mladež nikada neće saznati šta se nalazi tih vrata. Za njih će ta
zgrada, „navodno muzej“, uvek ostati tema podsmeha i podrugivanja, kao da nema
ništa značajno da im pruži. Osim za jedan zaljubljeni par koji je baš na njoj
sprejom ispisao svoje inicijale uz srce i datum. Zavičajni muzej Mladenovca je
bar njima svedok nečeg značajnog iz prošlosti. Ostali će, nažalost, morati da
sačekaju.