Dobri duh Mladenovca
Intervju profil: Sandra Tagić
© Lidija Stepanović
Sandra Tagić je Mladenovcu probudila ljubav prema umetnosti i životu u boji.
© Lidija Stepanović
„Za mene ima najveći značaj to što sam umela da prepoznam dar
kod dece i da ih usmerim. To me ispunjava više nego sve moje
slike.“
Navučenih zavesa, sa prigušenim
osvetljenjem koje dopire iz spuštenih lustera, kafić podseća na zadimljene
barove u američkim filmovima. Zidovi obloženi lamperijom i bledo zelenim
tapetama daju mu toplinu. Čarli Čaplin sa uramljenog crteža nadgleda niske
drvene stolove. Osim konobara, koji sebi u bradu psuje aparat za pravljenje
espresa, lokal je potpuno prazan, kao da su rani jutarnji časovi. Časovnik na
zidu otkucao je podne u trenutku kada se iz zvučnika čula pesma čuvene Belinde
Karlajl. Na vratima se pojavljuje punačka sredovečna žena u indigo plavoj
suknji do članaka. Pepeljasto plava kosa svezana u rep otvara joj lice sa koga,
ispod dubokih podočnjaka, blista osmeh. Sandra Tagić. Po obrazovanju je diplomirani
menadžer marketinga umetnosti. Ipak, u raznim životnim periodima, proširio se
spektar njenih zanimanja. Ljubav prema slikarstvu i umetnosti sve je to
povezala.
Rođena je u Nišu 1963. godine. Živela
je u Beloj Palanci. Volela je da piše i vaja, bila je član dečijeg pozorišta i završila
nižu muzičku školu, odsek za klavir. „Odrasla sam u specifičnoj toplini, kako
već bake i deke umeju da razmaze decu. Nisam živela sa roditeljima i često sam
patila zbog toga, naročito kada je trebalo da održim koncert ili primim neku
nagradu.“ Naručivši kafu, iz ručno ukrašene tabakere izvukla je cigaretu. Stavljajući
je u muštiklu, poče da govori o svojim prvim sklonostima ka umetnosti. „Veoma
sam aktivna bila kao devojčica. Radije sam se igrala blatom i peskom, nego
lutkama. Roditelji su me podržavali da sve svoje ludosti sprovedem. Verovatno
me je to usmerilo da takva budem i danas. Uvek se zadrži u čoveku to dete i
nikad ne odraste.“
Dolazak u Mladenovac, tada još
neizgrađeno naselje na industrijskom području, bio je uzrokovan poslovnom
prilikom njenog oca, kada se čitava porodica preselila. Nova sredina predstavljala
je novu patnju. „Ja sam osoba koja je uvek pronalazila neke ljude oko sebe, ali
nisam imala tu želju da pripadam ovde. Prvih godinu dana svakog vikenda sam se
vraćala, jer nisam mogla da živim bez svog društva. Kasnije sam stekla mnoge
prijatelje i u Mladenovcu. Ta prijateljstva su mi dragocena. Prošlo je sedam
godina otkad sam bila u mestu gde sam provela detinjstvo. To je izuzetno lepo malo
mesto i rado se sećam nekih trenutaka, ali postoji nešto specifično u vezi sa
mnom - retko kad te fioke otvaram, kao da to ‘juče’ nije postojalo. Verovatno
me želja da u svakom danu nešto promenim i stvorim nešto novo ne podseća na
stare dane. Više volim da pripadam ljudima nego mestu.“ Razgovor o detinjstvu
podsetio ju je na staru prijateljicu, sa kojom je nedavno slučajno uspostavila
kontakt, posle 35 godina. „Sada se svake večeri dopisujemo, kao da se nikada
rastale nismo!“
Odrasla je u kući sa šest godina
mlađim bratom od tetke, sa kojim je jako bliska, te nikad nije osetila da nema
rođenog brata ili sestru. „Kuća je uvek bila puna. Šestoro nas je živelo u
dvosobnom stanu i nikad nisam imala neki svoj kutak, ali nekako smo svi bili
pozitivni i vedri. Srednju školu usmerenog obrazovanja sam najpre pohađala u
sadašnjoj Tehničkoj školi. Prirodno-matematički smer bio je za mene novo
iskustvo i imala sam sreću da mi divni profesori predaju.“ Ipak, njene srednjoškolske
dane obeležio je jedan nemili događaj. „Možda sam bila druga godina srednje
škole kada sam dobila upalu jajnika. Mesec dana sam imala visoku temperaturu i
nakon raznih analiza su ustanovili da imam tumor na desnom jajniku veličine
dečije glave. To je bila katastrofa. Na svu sreću – sve se dobro završilo.“ U
to vreme, zbog neispravnih instalacija, izgorela je fabrika za proizvodnju
tekstilnih proizvoda čiji direktor je bio njen otac i kao odgovorno lice
završio je u zatvoru. „Tata nije hteo da bude član saveza komunista, bio je
vredan radnik i cenjeni stručnjak. Sačekale su tadašnje partijske garniture da
napravi novu fabriku, a potom nam se život okrenuo naglavačke. To sam vrlo
teško preživela. Nismo imali od čega da živimo. Mamina plata je bila veoma mala
i nismo mogli da pokrijemo ni osnovne troškove.“
Pokušala je da upiše arhitekturu.
Nije uspela. Osećavši da to duguje svom ocu, upisala je Šumarski fakultet. „Znala
sam da je mojima kod kuće teško, osećala sam veliku odgovornost i teret
nepravde, pa sam se zaista trudila da budem vredan student.“ Međutim, na tom
fakultetu nije pronalazila nikakvo zadovoljstvo. Stigla je do treće godine. Godinu
dana kasnije, dobila je podršku roditelja da ostvari želju i otvori prvu
istinsku knjižaru u Mladenovcu. „Zaista sam pronašla svoju ljubav. Tu si mogao
da dođeš da popiješ kafu i da ti se sve živo pokaže. Imala sam neverovatno
dobre stvari i nadaleko je bila poznata“. Sa ponosom govori o svojoj knjižari i
odlascima u inostranstvo radi kupovine proizvoda. Vrteći muštiklu među prstima
umazanim zelenom temperom i smejući se dodaje: „Skupe se ljudi da gledaju izlog
i onda se guraju da vide šta ima. Da li mi veruješ?!“ U toj knjižari prodavala je
i svoje slike. „I dan danas sanjam njen miris. Mislim da danas knjižare ne
mirišu tako.“
Motiv rukovođenja knjižarom
‘Lira’ nije bio profit nego zadovoljstvo. Nije opstala i posle devet godina zatvorena
je. U tom periodu Sandra je prestala da stanuje sa roditeljima, počela da živi
privatno i da se zabavlja sa sadašnjim nevenčanim suprugom Zoranom Gajićem, sa
kojim je kasnije i dobila sina Nikolu. Prodala je objekat kako bi kupila stan i
svojoj porodici obezbedila dom. Porodični život joj nje dozvoljavao da bude
rastrgnuta na stotinu strana, te je donela odluku da narednih nekoliko godina
provede slikajući.
U ranim tridesetim upisala je Visoku školu likovnih i primenjenih umetnosti. Istovremeno je studirala, radila u jednoj osnovnoj školi kao nastavnik likovnog vaspitanja i u kompaniji ‘Mobtel’. Igrom slučaja, izgubila je oba posla. „I dan danas čuvam sve učeničke potpise i peticije. Imam i neku pesmu. Rastužim se kad to vidim. Zbog tolike energije koju sam imala, znala sam da ću nekad da puknem – i zaista jesam.“ Stres je izazvao čitav niz negativnih posledica u njenom životu. „Nisam mogla ni da slikam. Onda sam shvatila da moram sama nešto da preduzmem.“ Nalaženje posla u struci bilo je kotrljanje Sizifove stene, sve dok nije dobila posao u osnovnoj školi „Momčilo Živojinović“ sa nepotpunim fondom časova i platom od koje, kako kaže, nije mogla da izdržava porodicu ni dva dana. A čak i to je bilo kratkog veka. Zajedno sa decom i kolegama pravila je velike izložbe, od kojih je jedna tri puta bila izložena u Dečjem kulturnom centru u Beogradu. „Sve je bila ljubav“, izgovorila je pomalo smeteno umačući ružičastu slamčicu u penu kafe. „U školu ne mogu da odem, zato što veoma patim za tim poslom. Naravno, srećem se i družim sa bivšim kolegama, ali mi je teško kada sretnem bivše đake. Taj posao se beskrajno voli, kao i deca. No, ne okrećem se. Idemo dalje. Opet imam neku decu. I stalno sam okružena nekom decom!“, zaključila je vedro.
U ranim tridesetim upisala je Visoku školu likovnih i primenjenih umetnosti. Istovremeno je studirala, radila u jednoj osnovnoj školi kao nastavnik likovnog vaspitanja i u kompaniji ‘Mobtel’. Igrom slučaja, izgubila je oba posla. „I dan danas čuvam sve učeničke potpise i peticije. Imam i neku pesmu. Rastužim se kad to vidim. Zbog tolike energije koju sam imala, znala sam da ću nekad da puknem – i zaista jesam.“ Stres je izazvao čitav niz negativnih posledica u njenom životu. „Nisam mogla ni da slikam. Onda sam shvatila da moram sama nešto da preduzmem.“ Nalaženje posla u struci bilo je kotrljanje Sizifove stene, sve dok nije dobila posao u osnovnoj školi „Momčilo Živojinović“ sa nepotpunim fondom časova i platom od koje, kako kaže, nije mogla da izdržava porodicu ni dva dana. A čak i to je bilo kratkog veka. Zajedno sa decom i kolegama pravila je velike izložbe, od kojih je jedna tri puta bila izložena u Dečjem kulturnom centru u Beogradu. „Sve je bila ljubav“, izgovorila je pomalo smeteno umačući ružičastu slamčicu u penu kafe. „U školu ne mogu da odem, zato što veoma patim za tim poslom. Naravno, srećem se i družim sa bivšim kolegama, ali mi je teško kada sretnem bivše đake. Taj posao se beskrajno voli, kao i deca. No, ne okrećem se. Idemo dalje. Opet imam neku decu. I stalno sam okružena nekom decom!“, zaključila je vedro.
Danas vodi likovne radionice koje
trenutno pohađa tridesetoro dece, radi u opštinskoj upravi i bavi se kulturom. Osim
toga, radionice održava i u centru za brigu o deci sa posebnim potrebama već
osam godina. „To su specifične duše i neka anđeoska deca koja imaju posebna
osećanja. Patila sam na početku, a onda sam shvatila da su oni u svom svetu
najsrećniji i zaista uživam sa njima.“ Prethodni posao u Turističkoj
organizaciji Mladenovca oblikovala je po svom karakteru – spojila ga je sa
ljubavlju prema putovanjima. Slušajući je kako govori o jednom vikendu
provedenom u Budimpešti gotovo je nemoguće ne primetiti entuzijazam. Zaneseno
je zamahivala glavom i rukama pravila krugove u vazduhu, kao da pokušava da
nacrta mapu.
Mladenovac je prepoznaje kao
inicijatora akcije „Grad otvorenog srca“ na minus sedam stepeni, uređenja atrijuma
ispred fontane i oslikavanja murala na zgradi Sportskog centra. „Sa 30.000
dinara deca su oslikala 320 kvadratnih metara. To bi trebalo da košta 6.500
eura najmanje. Htela sam da pokažem da sa malo novca i mnogo dobre volje može
svašta da se uradi. Postoje ljudi koji to cene.“ Usledili su pozivi iz regiona,
Rusije, čak i Majamija, gde su radovi izloženi u vidu postera poslatih poštom, jer
finansijske podrške za put dece koja su bili autori nije bilo. „Za mene ima
najveći značaj što sam umela da prepoznam dar kod neke dece i da ih usmerim. Moja
lična karta jesu 32 studenata ili srednjoškolaca koji su krenuli putem
umetnosti. To me ispunjava više nego sve moje slike.“
U duši monarhista, političkim
aktivizmom bavi se nešto duže od decenije, sa ciljem da u Mladenovcu pokrene
resor kulture i da gradu pruži Dom omladine. Nailazila je na odobravanja svuda,
osim u lokalnoj samoupravi, ali to joj nije poljuljalo veru u promenu. „Stalno
sam osluškivala želje mladih i okupljala sam kreativnu decu koja su želela da
nešto pokrenu i da se nešto ovde preduzme. To je jedina moja misija bila i
razlog zašto sam ušla u te političke vode.“
Uzor su joj i dalje roditelji, na
koje je ponosna. „Uvek su podržavali moju kreativnost. Ja sam ludovala do te
mere da sam sama sebi šila odeću, farbala pramen kose u plavo olovkom za šminku,
nosila sam vunene zepe koje sam sama oslikala, kakve su nosile samo bake u to
vreme! Imala sam želju da se neobično našminkam, uvek sam bila skockana... Nisam
želela da na taj način privlačim pažnju, prosto sam se tako osećala dobro. I
dan danas to tako radim.“
Ispod te ekcentričnosti krije se obična,
iskrena i impulsivna žena sa pozitivnim stavom, koja mir nalazi u tišini, u mirisu
frezije, u starim filmovima, u dobrim knjigama i u renesansnoj umetnosti. Porok
su joj cigarete. Ima fobiju od skučenog prostora. Plaši se bolesti. Alergična
je na ljudsku glupost. Veruje da njeno ponašanje izaziva neshvatanje kod nekih
ljudi i da ga smatraju pomalo sumanutim. „Kažu da sam svojeglava. Ako čovek ne
sledi svoje životne principe, ostaje bez dela ličnosti. Sve drugo je neiskreno.“
Voli francuski jezik, putovanja, dizajniranje tašni i nakita, ali najveća
ljubav joj je slikanje. „Umela sam da slušam neku pesmu i slikam 26 sati bez
prestanka. To je neverovatno pražnjenje. Kreativnost je način da se emotivno
ispunim.“
Iznad svega, ona je veliki
prijatelj - ljudima, deci, gradu. I oni koji ne znaju njeno ime zastanu pored
oslikanih fasada u naselju „25. maj“.
Sandra Tagić je Mladenovcu probudila ljubav prema umetnosti i životu u boji.